Odcinek 33. Co i po co mierzyć? Metryki przepływu

Lubimy mierzyć i określać się jako osoby, czy organizacje bazujące na danych. To prowadzi nas do wprowadzania i śledzenia wielu metryk. Warto jednak zastanowić się nie tylko nad tym co mierzymy, ale i po co. Do jakich informacji, hipotez i lepszych decyzji mogą doprowadzić śledzone przez nas metryki. W tym odcinku przedstawiam tzw. metryki przepływu, które są podstawowym narzędziem stosowanym w Kanbanie. Dowiedz się czym są tempo dostarczania oraz histogram i wykres przebiegu czasów realizacji oraz w czym mogą nam pomóc!

W Metodzie Kanban metryki i określone formy ich wizualizacji służą nam jako pętle zwrotne. Nie śledzimy ich by czuć się dobrze, ale by na ich podstawie podejmować lepsze decyzje. Zapraszam więc do odsłuchu odcinka a poniżej znajdziecie wizualizacje objaśniające najważniejsze z wymienionych metryk:

Tempo dostarczania

Tempo dostarczania to najprostsza z metryk, która określa ile jednostek wartości (zrealizowanych zleceń, nowych funkcjonalności, zrekrutowanych kandydatów, czy naprawionych błędów) dostarczamy w takim samym przedziale czasu. Warto pamiętać, że chcemy śledzić tu elementy które stanowią wartość dla klienta i warto pokazywać również zadania które zrobiliśmy w odpowiedzi na szybką zmianę priorytetów. Metryka ta pozwala nam na zrozumienie naszej zdolności dostarczania, jej fluktuacji w czasie i prognozowania na przyszłość.

Tempo dostarczania (ang. delivery rate) jedna z najprostszych metryk przepływu.

Czas Realizacji

To czy klient jest zadowolony z naszego produktu lub usługi zależy często od czasu ich realizacji czy dostawy. Doświadczamy tego w życiu codziennym i tego samego chcą nasi zlecający w branży IT, HR czy jakichkolwiek wyspecjalizowanych usług.

Dlaczego też ważne jest śledzenie czasów realizacji. Co z nimi zrobić?

Histogram czasów realizacji pozwala na określenie najkrótszych i najdłuższych obserwowanych dotąd czasów realizacji, tych które występują najczęściej, ale także określić na podstawie wybranej wartości prawdopodobieństwa (np. 85 percentyla) – ile może potrwać jedno z kolejnych zadań. To podstawa prognozowania statystycznego.

Histogram czasów realizacji (ang. lead times histogram) pozwala na prognozowanie czasów realizacji.
Wykres przebiegu czasów realizacji (ang. lead times run chart) pozwala dostrzec trendy w czasach realizacji.

Wskazówka: by skorzystać z potęgi takiego prognozowania nie trzeba bardzo wielu danych historycznych (już 20-30 to dużo), ani też zadania nie muszą być takie same.

Chcesz wiedzieć więcej?

Te i kilka innych metryk przepływu pomocnych w dostarczaniu pracy w Scrumie, z pomocą Kanbanu czy innych form organizacji pracy są szczegółowo omawiane w ramach certyfikowanych szkoleń z Metody Kanban.

Najbliższe grupy szkoleniowe to:

A bieżące terminy szkoleń, również online znajdziesz na www.leanagile.ninja

Podobał Ci się ten odcinek? Podziel się nim!

Poniżej możesz podzielić się tym odcinkiem ze znajomymi na Linkedinie, Twitterze czy Facebooku!

Dzięki!


3 Replies to “Odcinek 33. Co i po co mierzyć? Metryki przepływu”

  1. Sławko

    Czy stosuje się w Kanbanie szacowanie w story pointach (1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, …)?
    W Scrumie używania się liczb fibonacciego do szacowania w story pointach.
    Czy przy szacowaniu w story pointach czas realizacji, czas dostarczenia będzie liczony per zadania o ten samej wielkości?
    Czas realizacji, czas dostarczenia dla zadań o rozmiarze 1 story point,
    czas realizacji, czas dostarczenia zadań o rozmiarze 2 story pointy,
    czas realizacji, czas dostarczenia zadań o rozmiarze 3 story pointy.

    • Radek Orszewski

      Cześć Sławko,

      wielkie dzięki za komentarz. Z chęcią spieszę z wyjaśnieniem.

      Pomiar czasu realizacji elementów takich jak Scrumowe PBI ma na celu zrozumienie jak one się kształtują. Jak można wyczytać z histogramu jakie są najkrótsze, jakie najdłuższe a jakie najbardziej prawdopodobne. Do praktyk Kanbanu nie należy szacowanie o jakim mówisz, ponieważ (co jest bardzo nieintuicyjne) zadanie, które szacowałbyś na 1 czy 3 punkty może mieć czas realizacji dłuższy niż zadanie wyszacowane na 8 lub 11. Dlaczego? Wystarczy, że zespół potraktuje priorytetowo zadanie zadeklarowane jako większe (8 pkt) a zacznie i odłoży na bok zadanie mniejsze. Nie musi się tak stać jeśli zespół stosuje dobre formy zarządzania przepływem pracy (patrz WIP limity w odcinku #3 https://kanbanprzykawie.pl/index.php/2019/09/02/odcinek-3-limity-wip/) oraz wychodzi poza złe praktyki z velocity (https://kanbanprzykawie.pl/index.php/2021/01/05/25-jesli-story-pointy-to-tarot-to-czego-uzyc-w-zamian/).

      Natomiast trzeba powiedzieć, że jeśli obecnie stosujecie Story Pointy to Twój tok rozumowanie a więc obserwacja czasów realizacji dla określonej wielkości elementów to bardzo dobry eksperyment! Czy znajdziesz w nim silną korelację pomiędzy rozmiarem a czasem realizacji? Nie wiem, ale zachęcam Cię do zmierzenia tego. Jeśli tak to super i być może jesteście w stanie dawać klientom prognozy w czasie na podstawie waszej estymacji. Jeśli nie to warto poszukać przyczyn źródłowych.

      Dla jasności trzymając się praktyk kanbanowych nawet jeśli nie stosujemy Story Pointów to możemy mówić o pewnych czasach realizacji dla określonego typu/klasy zadań, np.:
      – standardowe błędy naprawiamy zwykle do 3 dni,
      – przeciętną historyjkę w 8 dni,
      – błędy krytyczne w jeden dzień,
      itp.

      Mam nadzieję, że pomogłem i jestem ciekaw Twoich dalszych kroków!

      PS Pamiętajmy, że Story Pointy i estymacja z ich wykorzystaniem nie jest elementem Scruma, a tylko często stosowaną przez Scrum Teamy praktyką 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *