Odcinek 33. Co i po co mierzyć? Metryki przepływu

Lubimy mierzyć i określać się jako osoby, czy organizacje bazujące na danych. To prowadzi nas do wprowadzania i śledzenia wielu metryk. Warto jednak zastanowić się nie tylko nad tym co mierzymy, ale i po co. Do jakich informacji, hipotez i lepszych decyzji mogą doprowadzić śledzone przez nas metryki. W tym odcinku przedstawiam tzw. metryki przepływu, które są podstawowym narzędziem stosowanym w Kanbanie. Dowiedz się czym są tempo dostarczania oraz histogram i wykres przebiegu czasów realizacji oraz w czym mogą nam pomóc!

W Metodzie Kanban metryki i określone formy ich wizualizacji służą nam jako pętle zwrotne. Nie śledzimy ich by czuć się dobrze, ale by na ich podstawie podejmować lepsze decyzje. Zapraszam więc do odsłuchu odcinka a poniżej znajdziecie wizualizacje objaśniające najważniejsze z wymienionych metryk:

Tempo dostarczania

Tempo dostarczania to najprostsza z metryk, która określa ile jednostek wartości (zrealizowanych zleceń, nowych funkcjonalności, zrekrutowanych kandydatów, czy naprawionych błędów) dostarczamy w takim samym przedziale czasu. Warto pamiętać, że chcemy śledzić tu elementy które stanowią wartość dla klienta i warto pokazywać również zadania które zrobiliśmy w odpowiedzi na szybką zmianę priorytetów. Metryka ta pozwala nam na zrozumienie naszej zdolności dostarczania, jej fluktuacji w czasie i prognozowania na przyszłość.

Tempo dostarczania (ang. delivery rate) jedna z najprostszych metryk przepływu.

Czas Realizacji

To czy klient jest zadowolony z naszego produktu lub usługi zależy często od czasu ich realizacji czy dostawy. Doświadczamy tego w życiu codziennym i tego samego chcą nasi zlecający w branży IT, HR czy jakichkolwiek wyspecjalizowanych usług.

Dlaczego też ważne jest śledzenie czasów realizacji. Co z nimi zrobić?

Histogram czasów realizacji pozwala na określenie najkrótszych i najdłuższych obserwowanych dotąd czasów realizacji, tych które występują najczęściej, ale także określić na podstawie wybranej wartości prawdopodobieństwa (np. 85 percentyla) – ile może potrwać jedno z kolejnych zadań. To podstawa prognozowania statystycznego.

Histogram czasów realizacji (ang. lead times histogram) pozwala na prognozowanie czasów realizacji.
Wykres przebiegu czasów realizacji (ang. lead times run chart) pozwala dostrzec trendy w czasach realizacji.

Wskazówka: by skorzystać z potęgi takiego prognozowania nie trzeba bardzo wielu danych historycznych (już 20-30 to dużo), ani też zadania nie muszą być takie same.

Chcesz wiedzieć więcej?

Te i kilka innych metryk przepływu pomocnych w dostarczaniu pracy w Scrumie, z pomocą Kanbanu czy innych form organizacji pracy są szczegółowo omawiane w ramach certyfikowanych szkoleń z Metody Kanban.

Najbliższe grupy szkoleniowe to:

A bieżące terminy szkoleń, również online znajdziesz na www.leanagile.ninja

Podobał Ci się ten odcinek? Podziel się nim!

Poniżej możesz podzielić się tym odcinkiem ze znajomymi na Linkedinie, Twitterze czy Facebooku!

Dzięki!

Pomóż innym, podziel się!


3 Replies to “Odcinek 33. Co i po co mierzyć? Metryki przepływu”

  1. Sławko

    Czy stosuje się w Kanbanie szacowanie w story pointach (1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, …)?
    W Scrumie używania się liczb fibonacciego do szacowania w story pointach.
    Czy przy szacowaniu w story pointach czas realizacji, czas dostarczenia będzie liczony per zadania o ten samej wielkości?
    Czas realizacji, czas dostarczenia dla zadań o rozmiarze 1 story point,
    czas realizacji, czas dostarczenia zadań o rozmiarze 2 story pointy,
    czas realizacji, czas dostarczenia zadań o rozmiarze 3 story pointy.

    • Radek Orszewski

      Cześć Sławko,

      wielkie dzięki za komentarz. Z chęcią spieszę z wyjaśnieniem.

      Pomiar czasu realizacji elementów takich jak Scrumowe PBI ma na celu zrozumienie jak one się kształtują. Jak można wyczytać z histogramu jakie są najkrótsze, jakie najdłuższe a jakie najbardziej prawdopodobne. Do praktyk Kanbanu nie należy szacowanie o jakim mówisz, ponieważ (co jest bardzo nieintuicyjne) zadanie, które szacowałbyś na 1 czy 3 punkty może mieć czas realizacji dłuższy niż zadanie wyszacowane na 8 lub 11. Dlaczego? Wystarczy, że zespół potraktuje priorytetowo zadanie zadeklarowane jako większe (8 pkt) a zacznie i odłoży na bok zadanie mniejsze. Nie musi się tak stać jeśli zespół stosuje dobre formy zarządzania przepływem pracy (patrz WIP limity w odcinku #3 https://kanbanprzykawie.pl/index.php/2019/09/02/odcinek-3-limity-wip/) oraz wychodzi poza złe praktyki z velocity (https://kanbanprzykawie.pl/index.php/2021/01/05/25-jesli-story-pointy-to-tarot-to-czego-uzyc-w-zamian/).

      Natomiast trzeba powiedzieć, że jeśli obecnie stosujecie Story Pointy to Twój tok rozumowanie a więc obserwacja czasów realizacji dla określonej wielkości elementów to bardzo dobry eksperyment! Czy znajdziesz w nim silną korelację pomiędzy rozmiarem a czasem realizacji? Nie wiem, ale zachęcam Cię do zmierzenia tego. Jeśli tak to super i być może jesteście w stanie dawać klientom prognozy w czasie na podstawie waszej estymacji. Jeśli nie to warto poszukać przyczyn źródłowych.

      Dla jasności trzymając się praktyk kanbanowych nawet jeśli nie stosujemy Story Pointów to możemy mówić o pewnych czasach realizacji dla określonego typu/klasy zadań, np.:
      – standardowe błędy naprawiamy zwykle do 3 dni,
      – przeciętną historyjkę w 8 dni,
      – błędy krytyczne w jeden dzień,
      itp.

      Mam nadzieję, że pomogłem i jestem ciekaw Twoich dalszych kroków!

      PS Pamiętajmy, że Story Pointy i estymacja z ich wykorzystaniem nie jest elementem Scruma, a tylko często stosowaną przez Scrum Teamy praktyką 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Masz feedback? Daj znać i nagraj się!