Odcinek 42. Discovery Kanban w praktyce

Zarządzanie backlogiem produktu, listą pomysłów czy kolejką zleceń potrafią spędzać sen z powiek product managerom, Product Ownerom, analitykom biznesowym, ale także zespołom czy samym interesariuszom. Gdzie i w jakim stanie jest mój pomysł? Czy nadal powinniśmy się tym zajmować? Koncepcja backlogu jako jednowymiarowej listy jest w bardziej złożonych przypadkach zwyczajnie niewystarczająca. Czy jest jakiś sposób by sobie z tym radzić? Dowiedz się czym jest Discovery Kanban i poznaj kilka technik jakie sugeruje.

Uważne Słuchaczki i Słuchacze podcastu mogą pamiętać Odcinek 4. – Upstream Kanban – odkryj i zbuduj produkt, w którym rozmawiałem z Patrickiem Steayertem na temat koncepcji Upstream Kanbanu, który nazywamy również Discovery Kanbanem. Temat ten i sam odcinek cieszą się wielką popularnością, bo problem zarządzania licznymi pomysłami, zleceniami, życzeniami interesariuszy to codzienna bolączka wielu specjalistów i zespołów.

Eksplorując ten temat zapraszam Was na rozmowę z Anną Radzikowską, z którą rozmawiam właśnie o tym, czym jest Discovery Kanban w praktyce, ale również o tym, jaka stoi za tym teoria zaczerpnięta z ekonomii i co najważniejsze o kilku ciekawych praktykach z obszaru Discovery Kanbanu.

Pomysły, życzenia, zlecenia to… opcje

Kluczowym założeniem w zarządzaniu listą pomysłów na rozwój produktu, zleceń czy życzeń od klientów czy interesariuszy jest traktowanie wszystkich ich jako opcje. Opcje, ponieważ z dużym prawdopodobieństwem nie będziemy mieli czasu zająć się nimi wszystkimi, a ponadto z punktu widzenia opłacalności, wartości, wpływu na rozwój i spójność produktu nie wszystkie powinniśmy zrobić.

Koncepcja wprowadzająca język opcji pojawiła się już w 2007 w artykule Chrisa Mattsa i Olava Maassena „Real Options Underlie Agile Practices”. Pomysł nie był bynajmniej ich, ponieważ teoria tzw. opcji realnych (ang. real options) pojawiła się w świecie ekonomii już pod koniec lat 60. XX wieku.

Jakie techniki można stosować w procesie Discovery Kanban

Co robić z opcjami?

Jeśli spojrzymy na nasze listy, rejestry i backlogi jako na zbiór opcji o różnym wieku, potencjalnej wartości czy określoną lub nie datą, na kiedy są potrzebne okaże się, że podobnie jak w przypadku opcji w świecie ekonomii powinniśmy:

  • podejmować decyzje o realizacji opcji, przekazaniu ich niżej w strumieniu aż do wykonania,
  • odkładać je na później, ale dobrze jest śledzić, w którym miejscu strumienia i jak długo są one przechowywane,
  • aktywnie odrzucać opcje, które mogą się przeterminować, stracić na potencjalnej wartości.

Niestety na drodze tej ostatniej praktyki, czyli odrzucania stoi nasza psychologia. Przywiązanie do elementów, które przecież często są nasze i dlatego chcemy je za wszelką cenę „chomikować”. Nie pomaga w tym fakt, że ciężko jest w tradycyjnych backlogach dostrzegać wiek zadań lub czas, jaki upłynął od ostatniej związanej z nimi akcji. Co zatem warto robić?

Podstawową praktyką jest triage, lub jeśli wolicie triaż. Praktyka nie nowa i często kojarzymy ją z działaniami ratowników czy lekarzy. Szybka klasyfikacja i kategoryzacja pacjentów pozwala na uratowanie tych obiecujących i zwiększa szanse, że dobrze inwestujemy czas i umiejętności personelu.

Właśnie takim technikom powinniśmy poddawać elementy zalegające na co dzień w backlogach.

Stare.. i wcale nie jare

Jeśli wysłuchaliście już odcinka, to wiecie, że rozmawiamy w nim również o tzw. gilotynie czasu. Coś, co wydaje się oczywiste w przypadku żywności nie jest już tak oczywiste w temacie pomysłów i zamówień a być powinno. I dlatego też jedną z technik stosowanych na Upstream lub Discovery Kanbanie jest owa gilotyna, która sugeruje pozbyć się elementów po upływie ich daty ważności.

A jakie najstarsze elementy trzymacie w backlogach w nadziei, że kiedyś będzie na nie czas?

Jak zawsze powstaje też pytanie: a czy Kanban mówi coś o spotkaniach, na których powinniśmy takich akcji dokonywać? No cóż, złośliwcy mówią, że prawdziwa praca dzieje się między spotkaniami, ale Metoda Kanban dodała nie tak dawno do zestawu tzw. kadencji spotkanie nazywane Service Request Review. Opowiadamy o nim z Anią i to właśnie taka okazja powinna służyć przeglądaniu opcji i pieleniu naszego backlogowego ogródka z chwastów.

Chcesz więcej? Wpadnij na Kanban for Design & Innovation

Jeśli jesteś Product Ownerem, product managerem, może analitykiem biznesowym, Scrum Masterką lub Agile Coachem, którzy chcą pomóc swojemu biznesowi w tworzeniu i zarządzaniu Discovery Kanbanem, to zapraszam Cię w imieniu swoim i Ani na pierwszą w Polsce edycję certyfikowanego przez Kanban University szkolenia Kanban for Design & Innovation (KDI).

KDI jest szkoleniem równoważnym do popularnego Kanban Systems Improvement (KSI, KMP II) i w połączeniu z Kanban System Design (KMP I) tworzy ścieżkę Kanban Management Professional. Różni się jednak tym, że większy nacisk kładzie właśnie na aspekty tworzenia i zarządzania Upstreamem, a nieco mniejszy na tematy takie jak skalowanie Kanbanu.

Brzmi ciekawie? Więcej znajdziesz na www.leanagile.ninja/kdi, ale możesz również zostawić kontakt poniżej ?

    Pomocne? Podziel się!

    Jak zawsze przypomnienie. Jeśli ten wpis oraz odcinek przyniosły Ci wartość i ciekawe treści podziel się nim ze współpracownikami i znajomymi. Dzięki!

    Pomóż innym, podziel się!


    One Reply to “Odcinek 42. Discovery Kanban w praktyce”

    Leave a Reply

    Masz feedback? Daj znać i nagraj się!